DGGD סטודיו לעיצוב מיתוג ובניית אתרים לעסקים

מה הקשר בין עיצוב וקידום אתרים?

רעיון שיווקי בניית קונספט

'אל תסתכל על הקנקן אלא על מה שבתוכו' הוא אולי אחד הפתגמים המוטעים והמטעים ביותר שאני מכיר. אז נכון, כאשר מדובר באנשים, אני מבין את הכוונה הטובה של הפתגם, אבל אפילו אז, ניתן ללמוד הרבה על אדם לפי מראהו, לבושו, תנועות הגוף שלו וכו'. לגבי מוצרים ושירותים הדבר נכון שבעתיים. עסק שנראה מבולגן, מנסיון, הוא גם כזה שיאחר בלוחות הזמנים. תחשבו רגע על מוצרים שאתם אוהבים, על נותני שירות ונסו לראות אם יש התאמה בינהם לבין עיצוב טוב ומושך. באתרים באינטרנט הסיפור דומה ואפילו מקבל משנה תוקף.

במאמר הזה אנסה לשכנע אתכם שעיצוב טוב יהיה בעל חשיבות מכרעת להצלחה של האתר שלכם וליכולת שלו להשתלב בעסק ומטרותיו.

האתר שלכם, גוגל ומה שביניהם

בכדי להבין מה המשמעות של עיצוב על קידום אתרים, תרשו לי רגע להתעכב ולנתח את הפעילות באתר האינטרנט בכדי להאיר כמה דברים.

אני מתעלם לצורך העניין מביקורים של גולשים שנכנסו ישירות לאתר ומתמקד באילו שהגיעו מחיפוש. אלו המבקרים שמושפעים מביצועי האתר בתוצאות החיפוש.

ובכן, אדם שניגש לגוגל עושה זאת עם איזושהי מטרה או משימה. היא יכולה להיות משימה קטנה ולא משמעותית, אבל עדיין, הוא הכניס מילת חיפוש ולחץ אנטר, הוא מחפש משהו. נניח שהוא מצא את האתר שלנו בתוצאות החיפוש והחליט להיכנס. עכשיו קורים שני דברים: האדם מנסה למצא את אשר חיפש באתר וגוגל מתבונן בו, מתעד את ההתנהגות שלו ומנסה להסיק על זה משהו מהאתר. ברוב המוחלט של האתרים, אם גולש נכנס ויצא מייד, זוהי תעודת עניות לתוכן האתר וגוגל ירשום זאת כנקודת חובה שתוריד את האתר בדירוג. ההיפך גם נכון כמובן. גולש ששוהה שמונה דקות באתר שלנו בעצם מעיד עליו שיש בו משהו בעל ערך ששוה להתעכב עליו.

לסיכום החלק הזה – גוגל בוחן התנהגות גולשים לגבי אתרים ומסיק מכך מסקנות לגבי הקידום.

הכל טוב, ועדיין מה הקשר לעיצוב?...

הגענו למסקנה שעל האתר שלנו לעניין, לסקרן, לייצר ערך לגולש שנכנס אליו אפילו אם הוא לא יהיה אף פעם לקוח שלנו.

הדרך המיידית שבעלי אתר מנסים בשביל להחזיק אצלם גולשים היא באמצעות תוכן מילולי. הם אומרים לעצמם משהו כזה: הנה מאמר מקיף על ציוד סריגה. יש כאן מענה למי שמחפש מסרגות, קורס סריגה או אפילו סוודרים. כתבנו אלפיים מילה, הכל שם. בפועל מה שקורה לעיתים קרובות זה שזה לא מספיק. ידע וטקסטים לבדם פשוט לא עושים את העבודה. צריך עוד משהו. ל'משהו' הזה קוראים עיצוב.

היכולת להשפיע על חווית המשתמש של גולשים ולתרום לביצועי האתר היא מה שעושה מעצב אתרים טוב.

עיצוב אתרים

בעיקרון עיצוב האתר נחלק לשני חלקים:

  • 'חווית משתמש', UX – זהו מכלול הפעולות וההחלטות באשר למבנה האתר, לארכיטקטורה הכללית שלו, להיררכיית העמודים וכו'
  • 'ממשק משתמש' UI – כאן מדובר ממש על החוויה הוויזואלית הספציפית

תכנון UX ו UI נכון גורמים לכך שהעיצוב עובד ביחד עם התוכן.

לפני העיצוב, מבצעים מחקר מקיף על אופי האתר, הגולשים ומטרות האתר. להחלטות על צבעים, או מיקום של אלמנטים שונים יכולה להיות השפעה מכרעת בין רכישה או עזיבה.

אני אתן שתי דוגמאות קטנות כי זו הדרך הטובה ביותר להמחיש את העניין:

  1. תארו לעצמכם גולש שהגיע לאתר בעקבות חיפוש אחר תוספי מזון. עכשיו, יכולים להיות שני אתרים המכילים בדיוק את אותו התוכן: מידע על התוספים, תמונות, המלצות גולשים, כפתור רכישה וכו'. יכול להיות שאתר אחד ממקם את המלצות הגולשים בדיוק ברגע ובמיקום הנכון מבחינת הגלישה. ממש בסיום פסקת ההסבר הקטנה כאשר הגולש זקוק לאישור סביבתי לרכישה. האתר השני יכול להיות מצוין אבל האלמנט שחסר עכשיו בשביל לבצע רכישה מוקם כאלמנט הראשון ועכשיו הגולש נמצא עמוק למטה בדף, הוא רוצה לרכוש אבל מחפש משהו שיתן לו דחיפה קטנה. כפתור הרכישה רק מלחיץ אותו והוא עוזב את האתר ואומר לעצמו ש'הוא יחזור מחר'.
  2. דוגמא שונה בתכלית. תארו לכם אתר של מסעדת מזון מהיר טרנדית עם קוספט יחודי. המנות נראות מדהים (הזמינו צלם אוכל מקצועי), הטקסטים כתובים בצורה נפלאה (אתגר קרת כתב אותם) אבל משהו באתר עדיין לא עובד. הפונט, האתר משתמש בפונט דויד וזה פשוט לא מתאים.

סיכום

המסר הכי חשוב מכל זה הוא שלעיצוב יש השפעה מכרעת על האתר. הטעות הנפוצה בהתייחסות לעיצוב היא התייחסות שאני קורא לה סוכן המכירות ושיחת הכדורגל. ממש כמו שסוכן מכירות צריך להיות מעודכן במגוון נושאים פופולרים (למשל כדורגל או האח הגדול), כך גם עיצוב טוב הוא משהו שמדבר רק אל מי שמבין. ובכן, זה הזמן לשנות את ההתיחסות: עיצוב טוב ומקצועי עובד 'מאחורי הקלעים' על כל מי שמבקר באתר שלנו. אגדיל ואומר עוד שמי שממש מבין ואוהב עיצוב אתרים, ממילא מנתח כל הזמן את העיצוב ולכן הוא אולי אפילו פחות מושפע מעיצוב טוב או רע…