DGGD סטודיו לעיצוב מיתוג ובניית אתרים לעסקים

מה משמעות הצבעים במותג שלך?

משמעות הצבעים בצבעי מותג

אילו מסרים אפשר להעבר רק ע"י שימוש בצבע?

ואיך בכלל זה עובד?

לוגו מעביר מסרים, הוא מגלם איכויות ספציפיות שמתברות ומשתהות במוחם של קהל היעד שלכם. לבחירת הצבע בלוגו יש השפעה רבה על מה שהוא משדר החוצה. כאשר הצבע משתנה המסר משתנה. צבע מעביר מסר בצורה לא מילולית, והוא דרך תקשורת הטובה ביותר שאנו יכולים להשתמש בה בעיצוב הלוגו.

בכל רגע נתון אנו נחשפים באופן תמידי לצבעים ואיננו מסוגלים להישאר אדישים להם, המוח שלנו מגיב לצבעים. המסרים התת הכרתיים שאנו מקבלים מצבע מעצבים את המחשבות שלנו. יחד עם זאת חשוב לזכור שצבע הוא מאוד סובייקטיבי, אדם אחד יכול להגיב לצבע בצורה אחרת מאדם אחר, בדיוק כמו מוסיקה.
לפני שננתח את הדברים בואו נדבר על מה זה בעצם צבע? צבע למעשה הינו תופעה פיסיקלית פשוטה אך הוא גם תופעה פסיכולוגית (הפירוש שהמוח שלנו נותן לאור באורך גל מסוים שהעין שלנו קולטת), עוד מילדותנו המוקדמת אנו לומדים לפתח רגשות כלפי הצבעים ומבצעים פעולות והחלטות יומיומיות בהסתמך על צבעים.
כאשר אנו רואים את הצבעים, אנחנו מגיבים מיד. זה קורה מהר יותר מאשר אנו יכולים לקרוא מילה אחת. למעשה, המוח עושה חיבורים של צבע וצורות לפני שהמודע אפילו יודע על מה אנחנו מסתכלים!
היום אנו יודעים על הקשר החזק בין צרכנים וצריכה לבין צבע, ידע שנצבר בעקבות עשרות מחקרים וניסויים מבוקרים ועל כן בבניית מותג, בעיצוב הלוגו שלו וערכת הזהות העסקית, בחירת הצבעים ושילובם הינה קריטית להצלחת המותג.
מותגים רבים כבר מזמן הבינו את הסוד ודאגו להיות מזוהים בעזרת צבעם: האדום של קוקה קולה, הכחול של כלל, הירוק של אגד, הסגול של סלקום. 
לבחירת הצבע בתהליך מיתוג עסקי חשיבות רבה, הצרכן תופס במוחו את הצבע ראשון, ורק אחריו מעבד את כל היתר: שם, צורה, תוכן, צליל וכו´.

מדוע לבחירת הצבע במותג חשיבות כל כך גבוהה? 

לצבע תכונה קולקטיבית, הוא זכיר קליט וממגנט ואינו תלוי במילים ושמות. אם עושים שימוש בצבע במיתוג עסקי, המוצר יעורר את תשומת הלב. הצבע מתקשר לתכונות, לרגשות ולמצבי רוח. 
הצבע סופג משמעות ונתון להתנייה ולחיבור אסוסייטיבי. צבעים הפכו למאגר של אסוציאציות המוכרות לרבים. 
הצבעים נוגעים הישר בליבנו. כבר משחר ילדותנו לימדו אותנו לפתח רגשות לצבעים. אם משתמשים בצבע למיתוג סביר להניח כי המוצר יקשר לצבע ולמשמעות וילווה את המוצר.
מבין התכונות שמביא איתו הצבע אין ספק כי הבולטת שבהן היא המשמעות הרגשית. צבע נוטה להשרות על הצופה אווירה רגשית. חיבור נכון בין המותג לצבע הנכון לא רק תמשוך את תשומת ליבו של הצופה אלא לא תשאיר אותו אדיש למותג או למוצר. יחד עם זאת יש והצבעים מעוררים בעני יחידים ובקבוצות בודדות אסוציאציות שליליות והם תלויי תרבות. המסקנה שיש להשתמש בצבע בתהליך מיתוג עסקי תוך מודעות לפוטנציאל העצום כאמצעי למיתוג, כמו לסיכונים.

Source: The Logo Company

צבעים – משמעות והקשרים

צהוב 

למרות שהוא נחשב כצבע אופטימי, צהוב הוא הצבע הקשה ביותר לעין לקלוט, מצד שני הוא מסמל חיוביות.

השימוש בו בלוגו צריך להיות מינימאלי, ובשילוב עם אדום או ירוק יכול להיות עוצמתי מידי אם עושים בו שימוש יתר על המידה.

הצהוב מזוהה עם שמחה, אושר, אופטימיות, אידיאליזם, דמיון, תקווה, שמש, קיץ, חוסר יושר, פחדנות, בגידה, קנאה, חמדנות, רמאות, חולי וסכנה.

אסוציאציה של שמש, אור, קיץ, קלילות, ילדותיות, שובבות ואנרגיה. מצד שני בטבע הוא צבע אזהרה ואף מזוהה עם סכנה.

 

כחול 

הצבע הכחול נתפס כאמין, משדר ביטחון ומחויבות. הכחול מעורר סמכות, כבוד, ביטחון ונאמנות. זהו אחד מהצבעים הפופולאריים ביותר בקרב סמלי לוגו וניתן לראותו בשימוש באופן נרחב בסמלי לוגו בתחומים ממשלתיים, חינוכיים ורפואיים. הצבע המסמל ים ושמיים, נתפס כקבוע בחיינו. כצבע הקולקטיבי של הנפש, הוא מעורר מנוחה ויכול לגרום לגוף לייצר כימיקלים המרגיעים אותנו. עם זאת, לא כל גווני הכחול הינם רגועים ושקטים, דוגמת אינדיגו, גוון כחול עמוק יותר, המסמל שליטה עצמית, ומימוש רוחני.

מזוהה עם שלום, שלווה, רוגע, יציבות, הרמוניה, אחדות, אמון, אמת, שמרנות, אבטחה, ניקיון, סדר, נאמנות, שמיים, מים, קור וטכנולוגיה. צבע עמוק, משדר קרירות, שלום ושלווה, נאמנות והרמוניה בעסקים משדר מכובדות.

 

סגול

צבע הלבנדר הינו צבע עשיר שמשדר אצילות ויוקרה אם כי יכול להדיף גם מסתורין. מסמל משפט צדק, ממלכתיות וחוזק, משמש כדי לתאר יצירתיות ואלגנטיות.

ורוד

צבע שמסמל רוך, מתיקות, מזכיר תינוקות וילדים, תמימות ועדינות. לרוב הוא בהקשר נשי.

ירוק

משדר רעננות וקלילות, צמיחה והתחדשות, כסף ונדבנות. הצבע הירוק לעיתים בשימוש עבור זהות של חברות פיננסיות ובנקים ולרוב גם במוסדות בריאות, בתי חולים ותעשיית תרופות. צבע מרגיע, מרענן ושמרני.

הוא מסמל שלווה, טבע ובריאות. עושים בו שימוש נרחב בשירותי בריאות, בנייה ונדל"ן בשל הרלוונטיות שלו עם עסקים בתחומים אלו.

הצבע הירוק קשור לטבע, איכות סביבה, בריאות, מזל, התחדשות, נוער, מרץ, אביב, נדיבות ופוריות.

אדום 

אדום הוא צבע קיצוני ואינטנסיבי מבחינה רגשית. הוא מעוררת תוקפנות, תשוקה, כוח וחיוניות. הוא גם תופס את תשומת לב של הצופים, ולכן גם עושים בו שימוש נרחב בעיצובי לוגו רבים.

האדום קשור להתרגשות, אנרגיה, תשוקה, מהירות, כוח, חום, אהבה, תוקפנות, סכנה, אש, דם, מלחמה, ואלימות.

נחשב החם והאגרסיבי מבין הצבעים, מייצג תשוקה ואהבה, פראיות ומהירות, תחרות ותוקפנות. האדום הינו צבע דומיננטי מאוד.

בורדו (קרוב משפחה של האדום) צבע חזק ממשפחת הצבעים החמים, צבע היין שמשדר ממלכתיות ואצילות

כתום

מייצג אנרגיה, התלהבות, צעקנות ודרישה לתשומת לב. צבע זה נפוץ בקרב הסמלים המציעים תחושה של פתיחות וידידותיות כלפי הצופים שלהם.

הגוון האטרקטיבי, הבהיר והעליז שלו, לוכד את תשומת ליבם של הצופים ונותן ללוגו מראה עכשווי. 

הכתום מזוהה עם אנרגיה, איזון, חום, התלהבות. הוא תוסס, ראוותני ומשדר אנרגיה.

צבע חם הבנוי מאדום וצהוב, מעורר, ממריץ ומסמן התלהבות וחדשנות.

חום

צבע האדמה ממשפחת הצבעים החמים, מסמל שייכות, משפחתיות וביטחון. במקרים מסוימים גם נוסטלגיה וזיכרונות. מתאר תכונות של אמינות, יציבות וכן את הצבע הטבעי של כדור הארץ.
באז´ מעביר פשטות, עמידות ויציבות. צבע נאטרלי, רך ונעים. חום טרקוטה צבע ארצי חם, כפרי, מזמין. צבע מזוהה עם התעשייה המסורתית בשל היותו קרוב לצבע עפר.

שחור

מצביע על תעוזה, העצמה, אלגנטיות ותחכום.
שחור נתפס כצבע עוצמתי, אלגנטי, מסתורי, אמיץ, קלאסי, כבד, בסיסי, יוקרתי, קסום. עובד היטב עם מוצרים יקרים אך יכול להעביר גם רושם של מוצר כבד.

אפור

אפור כהה נתפס כצבע עוצמתי, מקצועי, קלאסי, יקר, מתוחכם, יציב, שקול, נצחי
צבע כסף במיתוג עסקי : כסף נתפס כצבע קלאסי, קריר, יקר, בעל ערך, משויך לכסף ( ממון )

לבן

לבן מעביר פשטות, ניקיון, טוהר, מקושר לאור תמימות, בתוליות, בטיחות ניקיון. צבע לבן מבריק תופס את העין מיד. שימושי במוצרי תינוקות ובריאות.
משדר שלווה, טוהר ורצון טוב

Source: mywear

כל הצבעים ניתנים לסיווג לפי שתי קטגוריות בסיסיות: חמים וקרים. צבעים חמים כמו אדום או צהוב המשדרים אנרגיה, מול צבעים קרים כמו כחול המשדרים יותר רוגע.

לפני בחירת צבעים שאל את עצמך חמש שאלות ?

1. האם הצבע מתאים לקהל היעד שלי ? מין, גיל, תרבות ועוד משתנים דמוגראפיים.

2. האם הצבע המרכזי שבחרתי ייחודי, הוא מבדל אותי מול המתחרים ? (אם אתה מותג קטן ובוחר להיות מזוהה עם צבע של מותג גדול זה עלול לעזור בהתחלה אך לטווח רחוק לחזק את המותג הגדול). 

3. האם הצבע שבחרתי עומד בשורה אחת עם המסר שאני רוצה להעביר על המותג?
4. האם הוא צבע אופנתי, טרנדי או צבע שיאריך ימים? צבע טרנדי ואופנתי מזוהה עם קהל צעיר, האם הוא יפעל גם על הקהל המבוגר והשמרני שלי ? 

5. האם הצבע שבחרתי הוא צבע פרקטי שניתן לשמר בו את האחידות?

שים לב! לאחר שבחרתה צבע יש חשיבות רבה לשעתוק נכון של הצבע באמצעי המדיה השונים, לאחידות ולעקביות יש חשיבות רבה במיתוג.

לסיכום, עכשיו כשאנו יודעים את המשמעות של צבעים שונים, כדאי לבחור בחוכמה, בהתאם לערכים והמסרים שאנו רוצים להעביר לקהל היעד שלנו.

תנו את תשומת הלב הראויה בבחירת הצבעים, כי ההבדל בין עיצוב לוגו מושלם ובינוני יכול להיות שימוש מושכל בסכמת הצבעים לבין שימוש לקוי בה.

ואם אתם לקראת מיתוג מחדש או מתלבטים מה נכון למותג שלכם אתם מוזמנים ליצור עימי קשר ואשמח ליעץ ולעצב עבורכם את שפת המותג שלכם כך שהיא תעביר את המסרים הנכונים לכם 🙂

Call Now Button